De ochtend stond vooral in het teken van toetsen.
Allereerst stond er een rekentoets op het programma.
Na een stukje hoofdrekenen begonnen ze in hun toetsboekje, waarbij er gerekend moest worden met de getallenlijn van 0 tot 100. De getallen 25 - 50 - 75 moesten op de goede plaats worden gezet. Ook moesten ze kijken naar getallen die daar in de buurt liggen, zoals bijvoorbeeld:
Het getal 73. Dit ligt vlak vóór... ?
Er moest ook weer gerekend worden met sprongen van 5, 10 of 25.
Als laatste hebben we ook nog een begin gemaakt met keersommen:
10 + 10 + 10 + 10 + 10 = ..... x .....
Dit ging al erg goed..!! :)
Daarna kwam er ook een woordenschattoets, waarbij de juiste betekenis bij het onderstreepte woord gezocht moest worden.
Vooral het zinnetje: Opa is knorrig. --> betekenis: Hij lijkt op een varken, deed mij van binnen lachen ;)
Daarna zijn we lekker gaan gymen, waarna er tijd was om eventueel werk af te maken.
Als laatste hebben we ook nog de bordrij overgeschreven, we zij nu bezig met woorden die eindigen op -n, -ng of -nk, en de kinderen kennen er al heel erg veel..!! :)
In de middag was het wat "anders dan anders". De kinderen kregen namelijk een middagje les over Zweden..!! Noëlla woont daar nu een paar weken en het werd wel tijd dat de kinderen het land beter leerden kennen.
We begonnen de les met een powerpoint over Zweden, waarin allerlei wetenswaardigheden over het land aan bod kwamen. Waar ligt het? Welke dieren leven er? En wisten jullie dat IKEA, H&M en Pippi Langkous allemaal ook Zweeds zijn..?
Toen was het tijd voor een typisch Zweedse traktatie: knäckebröd met vossenbessenjam. Ze kregen er een lekker glaasje (Hollandse) limonade bij (met een Zweeds rietje uiteraard ;)) en een lekker Daim-chocolaatje toe.
Maar daarna moesten ze toch echt hard aan het werk. Iedereen heeft een werkboekje gekregen met daarin een aantal opdrachten: een paar puzzels, een kleurplaat van Pippi Langkous en de allerleukste opdracht: Het schrijven van een brief aan Noëlla.
En we hebben zelfs een stukje Zweeds geleerd! We zijn de brief namelijk begonnen met de volgende Zweeds woorden:
Halla! Hur star det till?
Jag är fint!
(Dit betekent:
Hallo! Hoe gaat het jou?
Met mij gaat het goed!)
En op het einde van de brief hebben we geschreven:
Hälsningar (Groetjes!)
of
Puss och kram (Knuffels en kusjes!)
En daartussen mogen ze alles vragen en vertellen aan Noëlla wat ze kwijt willen. En natuurlijk mogen ze ook nog een mooie tekening maken :)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten